Archiprix Russia
Русский English
проект индекс
 
RETHINKING/SOCIO-CULTURAL COMPLEX VDNH
MARKHI (Moscow Institute of Architecture, State academy)

1. MANIFEST | MYTH OR REALITY
VDNH-is a place of collective memory. Formed town-planning ensemble. It’s a myth about bright future that had never happened; it’s a show-window demonstrating the achievements of the country, and at the same time passing over in the silence social-political context where they hade been made.

THE GOAL OF THE PROJECT: to create the space where the Newest History which hadn`t been disguised behind the bravado of success will be collected.

THE SUBJECT OF PROJECTING.
It is an Exhibitional Complex which in its exposition and volume-planning analysis expresses the History of the whole century-from 1917 to 2017-through the cultural, architectural and art transformation.

2. TOWN-PLANNING SOLUTION.
VDNH survives in its existing type.
On the basis of structure-planning analysis and mathimatical calculation of the territory being buit, the most optimal place for projecting object had been found. It was caused by its remoteness from the cultural monuments, green plants and serving economic buildings.
Its laconic form is opposed to the complex ensemble. Its extensive narrow volume on the plan is situated in the diagonal form from the main entrance in the direction of the Botanic Garden. The Complex doesn`t break the being formed context and partly investigating under the ground, it builds into the transport-pedestrian structure of VDNH.

3. VOLUME-SPACE SOLUTION.
Plastic art and the form are the consequence of exposal logic.
Linnea structure is caused by chronological narration.
Extensive volume is divided into semantic exhibitional blocks with independent but interconnected spaces within it.
Architectural appearance is formed by electric torns of natural upper lighting.On the surface theyform inderpendent sculpture park working for the city.They shine in the darkness, their configuration is defined by the character of the exposition.

4. SCENOGRAPHY.
Scenography defines the atmosphere of the Complex. Plastic art of the inner space is underlined by chiaroscuro, creating mood, rhytmics, forcing drama.
Every block has its own principle of illumination and exposing in the context of historical theme.

5. EXPOSITION.
Passing through the suite the visitor plunges into the historic events and turns to be its participant but not a removed spectator.

Exhibition is organised by contemporary medis-expositional methods such as: audio, video-proections, digital perfomances, holograms which are put on the innerarchtecture, plastic art, subject and graphic exhibits.



1.МАНИФЕСТ | МИФ или РЕАЛЬНОСТЬ
ВДНХ – место коллективной памяти. Сформировавшийся градостроительный ансамбль.
Миф о не случившемся светлом будущем; витрина, демонстрирующая достижения страны, в то же время умалчивающая о социально-политическом контексте, в котором они сделаны.
ЦЕЛЬ ПРОЕКТА
Создать пространство, в котором будет собрана новейшая история, не скрываемая за бравадой успехов. Такая, какая она есть - без прикрас, с провалами и открытиями.
ПРЕДМЕТ ПРОЕКТИРОВАНИЯ
Выставочный комплекс, в экспозиции и объемно-планировочном решение выражает историю столетия [1917-2017], через трансформацию культуры, архитектуры и искусства.

2. ГРАДОСТРОИТЕЛЬНОЕ РЕШЕНИЕ
ВДНХ сохраняется в существующем виде. На основе структурно-планировочного анализа и математического расчёта застройки территории, найдено наиболее подходящее место для расположения проектируемого объекта. Оно обусловлено удалённостью от памятников культуры, зелёных насаждений, обслуживающих-хозяйственных построек.
Лаконичная форма противопоставляется сложному ансамблю. Протяженный, узкий объём в плане расположен по диагонали от главного входа по направлению к Ботаническому саду.
Комплекс не нарушает сформировавшийся контекст и частично заглубляясь под землю, встраивается в транспортно-пешеходную структуру ВДНХ.

3. ОБЪЁМНО-ПРОСТРАНСТВЕННОЕ РЕШЕНИЕ
Пластика и форма являются следствием экспозиционной логики.
Линейная структура обусловлена хронологией повествованием.
Протяженный объём разделен на смысловые выставочные блоки, внутри которых самостоятельные, но взаимосвязанные между собой пространства.
Архитектурный облик формируют фонари естественного верхнего освещения. На поверхности они образуют самостоятельный скульптурный парк, работающий на город. Светятся в тёмное время суток. Их конфигурация определены характером экспозиции.

4. СЦЕНОГРАФИЯ
Сценография определяет атмосферу комплекса. Светотенью подчёркивается пластика внутреннего пространства, создаётся настроение, ритмика, нагнетается драма. Для каждого блока свой принцип освещения и экспонирования, в контексте исторической тематики.

5. ЭКСПОЗИЦИЯ.
Проходя через анфиладу, посетитель погружается в исторические события и становится их соучастником, а не отстранённым зрителем.
Выставка, как коллаж, организована современными медиа-экспозиционными приёмами: аудио сопровождением, видео проекциями, цифровыми перформансами, голограммами, которые накладываются на внутреннюю архитектуру, пластику, предметные и графические экспонаты.